Surabaya, Indonesia - Day 3 Part 1: Shopping di Surabaya

Ingat tak aku ada janji  nak cerita pasal bershopping di Surabaya.So here come Confession of Shopaholic at Surabaya. Please take note Shopaholic! Nasihat aku jangan pergi ramai-ramai nanti harga kat Surabaya meningkat, lepas tu aku dah tak ada tempat nak bershopping dengan harga murah.. hahaha. Just kidding! 


Before Shopping, meh aku senaraikan . List of Shopping Mall at Surabaya. 

  1. Jambatan Merah Plaza (JMP)-boleh bargain dan ianya lebih kurang macam Pasar Baru di Bandung, tetapi berhawa dingin, bersih serta bahagia ketika bershopping disini. motif bahagia?hahah
  2. Sunan Ampel-baju-baju muslimah dan muslimat, telekung serta alat kelengkapan solat haji dan umrah murah disini dan boleh tawar- menawar.
  3. Darmo Trade Center (DTC)-ni aku dapat review dari mak cik tukang urut dekat hotel. Kalau nak minta murah kena tanya dahulu. Then, jangan menampakkan sangat yang kita nak beli barang tersebut. Kena main tarik-tali . Kebanyakkan peniaga disini adalah orang Madurah jadi aku sarankan kalau nak beli je lah minta tawar, kalau tak jangan minta tawar. Harga memang boleh dapat tawar mengganas kalau anda berkebolehan bercakap dalam bahasa Madurah.
  4. Pusat Grosir Surabaya (PGS)- boleh beli secara borong.tapi nak beli satu-satu pun mereka kasi.
  5. Darmo Factory Outlet -the only factory outlet at Surabaya. tapi aku tak pergi.
  6. Tunjungan Plaza- ni pun aku tak pernah pergi, jadi tak dapat beri apa-apa information, maaf ya.
Jambatan Merah Plaza (JMP)
Source: http://www.transsurabaya.com/
Setelah diambil kira kesemua factor, kami ke JMP sebutan (j-m-pey) . Agak awal kami sampai disini, sebab kebanyakan Shopping Mall kata sahaja buka pukul 9, tapi tak fully buka. Pukul 10 baru semua buka. Waktu tu kami dah kekurangan wang rupiah. Nasib baik ada satu kedai menjahit langsir,tokey dia turut buka kedai money changer di JMP. Kedai aunty tu di lantai 1 berdekatan dengan kedai jual kuih dan escalator, tokey- Chinese aunty. Bayangkan 1 jam lebih kami tunggu aunty tokey kedai tu sampai. Siap boleh buat survey satu mall sementara tunggu dia datang. Pukul 11 pagi baru lah aunty tu sampai. Mentang-mentang dia the ONLY ONE money changer dekat situ. Jadi nak tak nak kenalah tunggu. 

Inside JMP, using phone
Tiada gambar ketika shopping
Photographer :Me

Sebenarnya, mana-mana tempat di Indonesia menerima wang ringgit. Tapi aku sarankan , JANGAN @ TIDAK BOLEH melakukan proses jual beli dengan wang ringgit. Sebabnya, nanti kita rugi. Matawang mereka lebih rendah jadi guna duit rupiah sahaja. Secondly, TUKAR DUIT DI MALAYSIA, memang sakit sikit bila tukar di negara mereka sebab kita rugi. Walaupun rugi cuma 80sen, masih rugi kalau tukar banyak-banyak. Tapi kalau dah tahap terdesak macam kami, nak berbelanja pun tak cukup duit. Kena juga tukar. hehehe. 

Seperti yang aku pernah bagitahu di post ini, banyak kain ela yang berela-ela di jual disini. Kain cotton, kain yang buat aku rasa nak beli. Tapi tak tahu, apa purpose nak beli. heheh. Tapi kami shopping dengan pantas dan agak cepat sebab pukul 3 dah kena gerak ke Bandara (Airport).

Benda yang paling susah nak jumpa di sini ialah Fridge Magnet. Satu shopping complex aku pusing. Memang tak jumpa finally aku beli dekat airport je. Ada juga kedai yang menjual kerepek nangka, kerepek epal, kerepek salak di lantai 1. Selain itu, baju t-shirt"I love Surabaya" banyak di jual disini. Mereka turut menyediakan perkhidmatan menulis nama pada belakang baju secara FREE. Ni first place yang aku pergi ada sediakan perkhidmatan macam ni. Senang kerja aku dengan along bagi dekat orang, sebab dah siap-siap ada nama. Confirm tak tertukar. hehehhe

Kalau anda yang suka beli air teh botol,fruit-tea atau maggie ABC sebutan (Arr- beyy-cheyy) untuk dibawa ke Malaysia. Kita boleh beli di Lantai 3 JMP 2 , ada shopping mall macam Giant iaitu Ramayana. Tapi cashier dia lembab , harap bersabar. huhuhu

Untuk pengetahuan semua, di Surabaya kita tidak akan dikejar dengan penjual-penjual cenderamata atau peminta sedekah. First time, aku rasa kehidupan aman sejahtera tanpa gangguan. Kalau tidak, kat tempat shopping mesti aku buat muka "toya" tak nak beli.wahahha

Note 1: Habis sudah Confession of Shopaholic at Surabaya, ada satu post lagi untuk Surabaya. sobs. maaf ya, next week ada intern interview. doakan untuk saya. :D

Comments

  1. bestnya dapat pergi sana.shopping sakan la kan..ngeee^^

    ReplyDelete
  2. hahah.. part shopping tu memang seronok... ngeh2.. :D

    ReplyDelete
  3. La. Duk kat narita pesal tak shop fm kt mirota aje. Dkt dh kan. Haiya.

    ReplyDelete
  4. Tunjungan Plaza hanyalah shopping complex seperti midvalley je. Nk tukar duit paling senang tukr duit kat tunjungan plaza, kedai emas chinese tingkat 2 kalau xsalah...rate dia paling tinggi..dan lebih untung compare ngn tukar kt msia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih untuk comment.. membantu sangat..

      Delete
  5. aku pegi tunjungan plaza nina waktu trip dgn mama n abah ...

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. Banyak kain-kain yang dijual.. best-best , murah dan rasa tenang waktu nak beli

      Delete
  7. D mna tempat yg best2 beli kain-kain tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dekat atas tu nina dah list kan.. tapi biasanya orang pergi Jambatan Merah Plaza (JMP)-

      Delete
  8. Agen Obat Bius Asli Chloroform

    - obat bius chloroform

    - obat bius trivam propofol

    - obat bius chlorophyll

    - obat bius sleeping beauty

    - obat bius liquid sex

    - obat bius rohypnoll

    Pemesanan Hubungi Kami :

    simpati/Telkomsel : 0822-2357-0785

    BBM : D800BEAA

    ReplyDelete
  9. Agen Obat Bius Asli Chloroform

    - obat bius chloroform

    - obat bius trivam propofol

    - obat bius chlorophyll

    - obat bius sleeping beauty

    - obat bius liquid sex

    - obat bius rohypnoll

    Pemesanan Hubungi Kami :

    simpati/Telkomsel : 0822-2357-0785

    BBM : D800BEAA

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts