Bandung Part 1

Bagi menunaikan janji.. Hehehe.. Here come bandung part 1
Percutian ke bandung selama 5 hari.. Percutian seramai 5 orang yg di sertai saya, Kak Long, Kak Syam, Aunty Norlia and Ahmad..From 10/4/2010-14/4/2010 baru sekarang nak tulis..ehehe

Sebelum tu biar cerita sket pasal cost sepanjang berada di sana
  1. Ticket kapal terbang:rm 60 (tempah setahun sebelum pergi bercuti.. wkt zero fairs)
  2. Tax air port :Rp75 000
  3. Hotel(Rest house): Lebih kurang Rp120 000 sehari..tapi x sure better ask Rumah Tawa. Biasa nyer Hotel di sini dikira per nite.
  4. Supir(driver including minyak and kereta): more information dr pak supir kami Miftah
1 Hari( dalam bandar):Rp375 000
Luar kota (drive luar bandar): Rp400 ooo

Kita orang tak amek apa2 package dr tour travel.Sume nyer sendiri coz lagi murah dan jimat.. Plus bebas nak pergi kemana sahaja.. Hehehhe

10/4/2010
Flight kita orang malam .. Perjalanan selama 2jam lebih ke Bandung. Jadi 1st day kita orang dah habis dgn naik flight sahaja. Hehehe..
Sampai2 kita orang tak terus menginap di Rumah Tawa tapi kami menginap di Hotel Karmila.From airport tu Hotel Karmila.Naik teksi lebih kurang Rp40-60 000 ...
Since, kita orang sume dah penat... Kita orang terus tdor lagi pun dah pukul 11 malam lebih ...
Susah sikit nak tdor dekat hotel nie coz dia tengah2 bandar, and waktu sampai ada konsert hujung minggu dekat Bandung. Hehehhe...
So, sepanjang malam boleh dengar bunyi kereta and motor .Lagi pun , hotel nie tengah bandar Bandung. Jalan apa agak kurang sure di sini.
Namun hotel nie murah juga utk room dia.. Lebih kurang Rp120 000
ramai sgt orang Malaysia aku jumpa kat hotel nie..hhehee

11/4/2010
Ok kalau ada trip ke mana2 tempat kami akan bangun awal. Holiday's begin!
Puku 8pg lagi Miftah dah tunggu di bawah Hotel kami and tawarkan kami Rumah Tawa. So, kita orang sume tgk dulu keadaan Rumah Tawa and decide tukar from Hotel Karmila to Rumah Tawa..Kami ambil satu Deluxe Room- Queen Size Bed dan Standard Single Room.
Rumah tawa di Taman Cibunut nie agak tenang kerana berada di kawasan perumah orang dan bukan berada di jalan yg sibuk.

Firstly,kami decide ke FO bukan ke Pasar Baru coz fixed price then harga di Pasar Baru waktu hujung mungkin akan naik coz Orang dari Jakarta akan turun ke Bandung utk bershopping.Kami ke Factory Outlet (FO) di FO Sahara dan FO di Jalan Dago.(agk lama juga lah kami di situ.. shopping!heheh..)

Kemudian, kami lunch di Restoran Minang yg mmg famous di kalangan orang Malaysia. Di sini, saya nak bg some tips kalau makan dkt Restoran Minang.Tak kisah la di Bandung /Medan atau di mana-mana sahaja.
  1. Restoran Minang akan hidangkan makanan dengan banyak walaupun kita tak order.
  2. JANGAN sesekali cuit atau sentuh atau rasa kalau kita tak nak makanan tu coz nnt dia orang akan tetap charge makanan tersebut.
  3. Firstly, devide antara makanan yg korang nak makan and tak nak makan.Dapat lah kita bezakan yg mana nak makan.
  4. Igt menu apa yg kita makan. coz haritu, pak cik yg kira order makanan tak tahu apa yg dia hidangkan kat kita orang.
After makan dari Restoran Minang, kami pulang ke Hotel Karmila and pindah barang ke Rumah Tawa and solat di Rumah Tawa.Kemudia ke Bandara (airport) utk ambil Ahmad yg baru sampai coz different flight from us. nak harga ticket rm 60 tu different flight..huhu

Lepas ambil Ahmad, kami ke Paris Van Java for dinner and shopping lagi! hehhe.. di sini ada Sogo . Sogo di sini agak berbeza di Malaysia kerana high class macam dkt Pavillion. Huhuh..

1. Makan di restoran Minang. Licin pinggan depan Kak syam and Aunty Norlia.
  2. Dinner di Paris Van Java.
  3. One of Guess outlet at Paris Van Java.ofcoz aku tak mampu even convert to Malaysia price. Hanya akak ak jer tibai satu beg! Huhuhu di Sogo
Bout food at Bandung nie jangan risau lah.. Setakat nie InsyaAllah, Halal coz orang sunda masih ramai lagi islam. But, di Paris Van Java hati2 mencari kedai yang halal. Mula2 kami dah duduk di cafe Manchester United tapi rasa nyer tak sanggup coz some of the food serve with wain. Then, jalan lagi mencari restoran,ada satu kedai tu dah macam ok, skali bila check2 menu dia ada Kodok Goreng... Yarkh!!.So, sila tanya dulu sama ada kedai tu serve food with wain or not.

Lepas shopping di Paris Van Java, aku sempat tibai yogurt ice-cream Jco yg kat Malaysia mahal kat Indonesia murah convert price memanglah .. hehehe..Sedap nyer ice-cream Jco. and food kat bawah tu my menu at one of the restaurant sebelah dgn KFC di Paris Van Java. Nasi Goreng Ayam with Cheese.. Yummy!!

Kemudia kami pulang ke Rumah Tawa utk tidor and kumpul tenaga utk esok!
Nantikan Bandung Part 2!

p/s:sorry for longest entry. hehhe