Thinking of Driving in Perth, Australia

Percaya lah aku memang nak tulis benda ni lama.Tapi disebabkan, bukan aku yang uruskan car rental services ni tu yang lambat aku nak tulis. Whahaha.. Dah dapat full information baru la aku type! Maaf semua.

Thinking of Driving in Australia? 


Mana lagi bagus driving atau guna public transport? 

Persoalan tu mungkin bermain dalam fikiran mereka yang ingin datang ke Australia. Well, everything is depends on the place that you want to go. Kalau dalam city sahaja, aku suggest gunakan public transport tak perlu nak sewa kereta. Tapi, kalau tempat yang dituju adalah luar dari kawasan city,  renting a car is the best option!



How to find Car Rental Service in Perth Australia?

Once you arrive, opposite the Arrival Gate, you can find the car rental services . Easy right? But please.. please..  book the car before you arrive ! Nanti tak dapat kan susah :( 
  1. Hertz
  2. Avis
  3. Europcar
  4. Budget


My uncle, booking the car before kami arrive.. Faham-faham la kami ni pergi ramai, jadi book kereta besar senang cerita! Semua boleh sumbat. wahahhaha Kereta yang diberi sangat berkualiti dan boleh digunakan untuk perjalanan jauh macam kami. Refer to this post untuk baca travel itinerary at Australia. Dah baca? Great!


Nampak kereta di belakang? Tulah kereta yang kami sewa.  Mpv

International Driving License?

Do we need international driving license at Australia? No...diulangi dalam Bahasa Melayu tak perlu pun untuk kita dari Malaysia ni, sebab pemanduan disini belah kanan. Cuma, my friends Hairee yang pernah ke Melbourne kata ada sesetengah car rental services request for international license .Itu dekat Melbourne , di Perth ni tak perlu setakat yang aku tahu. So, baca terms and condition befoore tempah kereta

Rules and Regulations driving in Australia?

Aku tak drive pun waktu kat sana, sebab aku mana ada lesen. Dah cukup umur tapi tak reti lagi ambil lesen.. ish.. ish.. Kembali kepada rules and regulations...

  1. Kalau di Malaysia, lampu kuning mesti anda semua pecut dengan lebih laju. Hakikatnya, di Perth silalah BERSEDIA UNTUK BERHENTI. Kalau kamera dapat detect anda melanggar peraturan , seperti biasa SAMAN !
  2. Di dalam bandar atau pekan, anda dikehendaki drive 60-80km/h .. Jangan risau, mesti ada punya sign speed limit dan inform kita berada didalam bandar.
  3. Utamakan pedestrian atau pejalan kaki! Always.. always.. bagi laluan kepada pejalan kaki. Maksudnya, bawa bukan ikut suka hati, follow the rules slow down..
  4. Dalam highway, boleh je bawa laju. But, jangan macam orang gila. Confirm kena SAMAN!
  5. Jangan lupa pula bawa lesen memandu . Kalau tak bawa, tak boleh nak drive. huhu
  6. The most important! Sila pakai seat belt, pemandu dan juga penumpang :) Kalau kereta tu cuma boleh muat 5 orang, 5 orang je lah boleh naik ye. Tak dibenarkan sumbat sampai 7 orang. 

Begitulah sedikit sebanyak aku boleh kongsikan cara pemanduan di Australia. Aku tulis berdasarkan apa yang pakcik dengan bapa aku cakap. Mereka yang drive. Tapi aku sebagai penumpang, rasa comfortable and tak sakit hati dengan cara pemanduan mat salleh disini. Everything smooth.... More info. Please read "this".



Note: Kalau nak baca dari pengalaman travelers yang pernah sewa kereta di Australia anda boleh click di sini. She's professional backpackers!

Comments

Popular Posts