Winter Perth, Australia 2012 - Part 1

Bismillah. Dah lama tak type di blog ni..  ada juga rasa nak update and tambah information yang boleh membantu others travellers. Tapi nanti ya, sekarang tengah mood nak update the latest trip at Western Australia. ngee...

Information
  1. Flight ticket (pergi-balik) : RM300+ . Beli waktu promotion Air Asia. Dah tempah ticket selama setahun.Jadi perancangan ke sana selama setahun.Ngee
  2. Penginapan: Rumah PakCu. 
  3. Transportation : Kereta Sewa and Kereta Pak Cu . aku akan terangkan mengenai cara sewa kereta, cara pemanduan, dan peraturan di sana. Please read this post :click "here"
  4. Visa: 1 week sebelum pergi, kami sekeluarga beli di Boustead Travel Agency   The Curve .Murah juga berbanding travel agency lain , cuma RM30/person.
Hari Isnin lepas isyak , kami bergerak ke LCCT. Tepat pukul 11.50 malam , kami berlepas dari lapangan terbang LCCT menuju ke International Airport, Perth , Western Australia. Penerbangan mengambil masa selama 5 jam (lenguh juga). Tapi sebab flight malam, semua bantai tidor. Ada la juga sesekali terbangun sebab tak leh tidor sangat. Alhamdulillah, tepat pukul 5 pagi, kami sampai di Perth, Australia. 

Tips berguna sewaktu mengisi borang declaration form


  1. Kalau anda ada bawa makanan dan tidak pasti sama ada makanan tersebut boleh lepas kastam jadi tick sahaja yes.
  2. Sila tulis ingredient makanan yang anda bawa di dalam bahasa Inggeris. Make sure ingredient dapat dilihat dan dibaca dengan jelas.
  3. Australia memang strict sikit tentang  makanan. Jadi kalau rajin,google terlebih dahulu sama ada makanan yang ingin dibawa itu lepas atau tida.
  4. More info dari kakak fatt - Prohibited foods to Australia
  5. Declare ubat-ubatan yang anda bawa, eg: Nenek aku ada arthritis so ubat-ubatan biasanya akan lepas. Kebiasaanya ubat-ubat memang lepas.
  6. Kalau ada bawa rokok (yang anda beli di Duti Free, Malaysia), kalau boleh declare. Tapi biasanya, kalau less than 250cigarettes, tak perlulah anda declare. 
  7. Diperingatkan, kalau mereka mendapati anda menipu denda yang dikenakan agak tinggi .


Depan

Belakang

Source  (Click for large picture)

Tapi kadang-kala kastam Australia ni ketat sangat, dua tahun lepas banyak juga makanan kami kena rampas . Mereka, tak benarkan rempah ratus jenama dari Malaysia dan Thailand. Alhamdullillah, tahun ni kami lepas. Berkat doa, dan solat hajat agar ikan keli yang kami bawa lepas dan boleh di beri kepada orang yang mengidam kat sana tu. :D

Lepas sahaja , immigration dan kastam. Angin dan hujan-hujan renyai menyambut kami. Huhu. Pakcu dan Ecun (adik ipar) ambil kami di airport dan pulang ke rumah pakcu! Holidays begin. 

Comments

  1. murah tu RM300

    Itulah...JM pun tengah buat list of food nih..good info :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. one year preparation JM.. ngee..

      Godek2 je apa nina tulis.. hehhe.. mana tahu boleh pakai.. :)

      Delete
  2. Assalamualaykum...just nak share..Sekiranya memerlukan homestay di Perth, sesuai utk org Islam, SUCI dan HALAL, boleh muat hingga 6 orang..$180 per malam..10 minit dari Perth City..boleh whatsapp +61411536495 utk berbincang dengan lebih lanjut..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts