6/4/09

Hidup ini untuk apa?

Pagi tadi.. Mungkin anda selepas subuh mengaqadakan tidor yg seolah2 sangat tak cukup.. Tapi ak diajak untuk menemani bapa ak hantar akak ak kerja.. Then.. g pantai dalam beli ayam coz petang ni ada bufday celebration akak ak.. Dah tua pun nak gak ker?? hahaha...

Dalam perjalanan tu.. Bapa ak pasang la ikim.. Dalam keadaan separa rela ikut.. Aku pun dgr la ceramah dlm kete.. Hari ini pasal ayat al-fatihah...



Bukan nya selama ini aku tidak pernah dengar akan kelebihan ayat al-fatihah ini.. Tapi kali ni aku rasa, apa salah nya aku kongsi apa yg aku dgr..
Al-fatihah ayat 5.. Mempunyai maksud yg sungguh mendalam.. iaitu

Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.(Surah: Al-Fatiha, Verse #: 5

Maksud yang lebih mendalam dalam ayat ini ialah ...Tujuan anda hidup di atas muka bumi ini.. Apabila ustaz memberikan satu contoh yang sungguh menarik buat aku..

"Manusia ibarat pemain bola yang telah dipersiapkan pelbagai skil dalam permainan tetapi apabila bermain dia tidak menang kerana tidak tahu akan tujuan permainan nyer"

Macam tu lah manusia.. Kita kadang2 lupa bahawa tujuan kita hidup kerana Allah.. Belajar kerana Allah.. Buatlah sesuatu dgn ikhlas kerana Allah..

InsyaAllah.. Moga2 kita semua hamba Allah hidup di atas muka bumi ini kerana Allah.... Amin..

2 comments:

  1. weyh, ko dapat award au,, tgk ah page aku..

    ReplyDelete
  2. aduh! fiza.. lain yg ak post. lain ko comment..
    huhuhu..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...