Ho Chi Minh City- Day 3 : Last Day at Ho Chi Minh City,Vietnam

Saje je aku keluarkan dulu satu post untuk South Korea.. wahahah.. Memang betul ramai peminat k-pop terus baca.. Apa2 pun sabar-sabar ye K-pop fans, DBSK, Suju fans semua.. Bakal menyusul cerita Backpacking at South Korea.. Kasi habis dulu cerita Vietnam.. ngee :P

21 October 2013

Hari ni hari terakhir kami di Ho Chi Minh City.. Tiga hari sahaja trip kami  ke Ho Chi Minh City a.k.a Saigon. Pagi ni cepat-cepat kami bersiap sebab nak shopping for the last time.. Masak maggie dan makan biskut dulu sebelum pergi ke Ben Thant Market.. Tips di Ben Thant Market boleh baca di entry ini "click here".  Biasalah nama pun perempuan, ini last shopping untuk mereka-mereka yang masih lagi kami tak beli.. 

Sekali tertarik pula bila kami nampak kain-kain manik yang mereka guna untuk buat Maxi Jubah.. Sempat aku tanya, sempat ke jahit sebelum flight ? Dia kata boleh sahaja, kami banyak pekerja untuk jahit baju  . Dia cakap english style vietnam aku translatekan aje ye.. hehe . .. Aku dengan along terus setuju , maka dia jahitkan lah Maxi Jubah untuk kami dan hantar terus ke Hotel  Song Anh 3 yang kami stay..

Mengukur Baju untuk Maxi Dress
Ho Chi Minh City, Vietnam 2013
Dah habis shopping ,kami bawa Cik Odah dan Cik Su makan tengah hari di Basiroh. Oh aku sangat suka Pho Mee mereka yang sangat sedap! Seriously aku suka sambal nyer yang unik.. Sapa pergi Vietnam tolong belikan.... Penuh dengan sayur , sangat berkhasiat dan sesuai untuk mereka yang sedang berdiet.. yummmys!

Pho Mee Basiroh
Ho Chi Minh City, Vietnam 2013

Habis makan , kami balik hotel untuk kemas-kemas barang dan terus check-out. Rupanya baju yang kami tempah jahit tu lagi awal sampai sebelum kami sampai.. Makanan bekalan aku dengan along memang banyak, berkotak-kotak milo dan biskut.. Kami bagi je dekat pekerja Hotel Song Anh 3.. Dari muka masam terus senyum-senyum dan bersemangat angkat beg kami.. huhuhu..

Balik kali ni kami naik teksi  dari depan hotel ke airport sebab beg banyak dan malas nak naik bus.. Charge dikenakan lebih kurang  VND120,000-150,00 .. Sampai-sampai di airport, kami fikir dah bukalah kaunter sebab sepatutnya 2 jam sebelum flight dah buka counter..

Tapi tak, pekerja dia boleh berfoya-foya lambat buka kaunter.. FYI, pekerja di counter airport Vietnam ni bukan pekerja syarikat penerbangan.. Tapi  pekerja airport sendiri, jadi semuanya di control oleh pekerja airport.. Mentang-mentang dekat negara dia, jadi slow dia buat kerja.. Sekali system down untuk counter yang aku sedang beratur.. Terus muka dia cuak bila aku tanya banyak kali apa pasal.. Keluar peluh jantan ko! Padahal aku saja je buat gertak-gertak .. Sebenarnya aku ok je..wahaha..

Airport
Ho Chi Minh City, Vietnam 2013


Dah selesai baggage drop, kena pula check sama ada beg ko kena tahan ke tidak.. Instruction dari pekerja tu memang tak brapa betul.. Rupanya bilik nak kena check tu belakang dari Baggage drop counter.. Kecik pula tu pintu.. Memang lain betul airport Vietnam ni dari airport negara lain.. Kebiasaanya ada kastam punya beg checking.. Tapi kat Vietnam baggage drop baru beg checking.. pelik........Apa-apapun kami lepas semua "halangan" di Airport Vietnam.. heheeh

Alhamdulillah kami sampai di Kuala Lumpur dengan selamat.. Cuma nak nasihatkan pada semua..Kalau ada rasa nak berniaga tu hati-hati la ye.. Mana-mana flight turun dari Vietnam memang akan kena tahan.. Kalau pakai beg troli yang besar-besar memang kena tahan.. Except, kalau anda bawa beg pack macam kami.. Kurang sikit kena tahan... ngee.. Alhamdulillah nasib je tu..


Itulah kisah cerita kami selama 3 hari.. Next post aku update pasal Song Anh 3 Hotel yer !! :)

Comments

  1. sila bawa backpack, menjamin rasa tidak marah anda di kaunter kastam

    ReplyDelete
  2. Pho Mee tu mmg sedap..hari2 JM mkn pho mee tu...betul..staff kaunter mmg lembab...geram jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedapkan Pho Mee tu.. terasa kesedapan sambal nya..
      Yeah lembab , dan macam main-main... sabar aje le

      Delete
  3. Kalau ada kwn2 ke Saigon, saya mesti akan kirim backpack..memag murah dan kualitinya elok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup, kat sana barang memang murah dan berkualiti.. tapi kena tengok2 juga.. takut kena tipu je.. huhuhu

      Delete

Post a Comment

Popular Posts