Bangkok, Thailand 2012 Part 2

22/3/2012

Cuaca yang cerah menyambut kami pada hari ke dua di Bangkok, Thailand. Sebenarnya, kalau nak pergi Thailand ni elok pada musim panas. Kalau musim hujan, teruk keadaan di Bangkok sebab banjir. Panas Thailand ni sama macam di Cambodia kawasan tropika, korang boleh cepat dehydrated. Jadi sediakan air sebelum berjalan. Pepatah baru tu. wakakak

Pukul 8pagi waktu Thailand lewat 1 jam waktu Malaysia, kami bersiap-siap untuk turun breakfast. Hotel Regent ada menyediakan breakfast untuk penginap hotel.Turun je kami ke dewan makan, penuh dengan rombongan budak sekolah makan yang turut tinggal di Hotel Regent. Memang lah bilik dekat Hotel Regent punyalah besar mesti cikgu dia orang sumbat 1 bilik 8 orang. huhuhu. Kekenyangan kami makan breakfast yang sedap, sempat lagi kami tapau buat bekal untuk makan tengah hari. Tapi, waktu tapau tu hati-hati la jangan sampai pekerja dia orang nampak pula. hehhe.

Click for large image.
Semalam, Muhammad sempat terangkan mengenai system Train di Thailand. Memandangkan kami tinggal di Ramkhamhaeng, station train yang terdekat hanyalah  Station Ramkhamhaeng Airport Rail Link dan kami harus bertukar di Phaya Thai untuk melalui kawasan BTS Station Sukhumvit line - Harga total 120 baht untuk 4 orang. Jadi, kami decide naik train ke Phra Khanong kerana lebih murah, teksi meter di  sini senang dapat , banyak dan 24 jam.Daripada Hotel Regent kami naik teksi untuk ke Station Phra Khanong (Refer map di atas) Dari Ramkhamhaeng ke Station Phra Khanong teksi charge 89baht /RM8.90, jaraknya agak jauh termasuk dengan jam yang terpaksa kami tempuhi. Jam dekat sini standard KL, kereta masih boleh berjalan ,dan  tidak terlalu sesak seperti di Jakarta

Give seat to Monk -Photo: Kak Syahidah

Map untuk BTS Skytrain boleh dapat secara percuma di semua Station. Jangan lupa ambil map, kerana kebenyakan rakyat di sana kurang reti membaca tulisan rumi. Jadi di dalam map ini ada di sertakan sekali dengan tulisan Thailand bagi memudahkan kita bertanya orang Thai. Selain itu, ada tourist information center di setiap interchange station bagi memudahkan tourist mendapat information. Tourist information center di sini sangat membantu pelancong. Maaf ya, kalau nak di bandingkan dengan kebanyakan tourist information center di Malaysia yang tidak banyak membantu pelancong.

Sebenarnya tujuan kami nak naik BTS Station Phra Khanong sebab mudah untuk tukar di Station Siam sebutan saiyam dan turun ke BTS Station National Stadium . Reason??? Kami nak pergi melawat Jim Thompson House. Dari BTS Station National Stadium turun Exit 1, bila dah turun eskelator pergi ke arah belakang untuk ke Jalan Soi Kasem San 2. Ada papan tanda menuju ke arah Jim Thompson House.  Jalan kaki mengambil masa lebih kurang 6/10 min.

Jim Thompson House dibuka dari pukul 9pagi - 6petang. Ada satu kisah, waktu kami nak ke Jim Thompson House kami disapa oleh pembawa tuk-tuk. Dia kata , Jim Thompson House di buka pukul 10. Waktu tu ada lagi setengah jam nak ke pukul 10 waktu Thailand. Nasib baik kami nie hati keras, menolak pelawaan pakcik tuk-tuk. Bila sampai je di Jim Thompson House kami lihat papan tanda bahawa sudah di buka terus kami cakap "Penipu pak cik tuktuk". hahah.

Harga ticket untuk masuk ke Jim Thompson house bagi mereka yang berumur 25tahun ke bawah ialah 50Baht/RM5. Manakala, mereka yang berumur 25 tahun ke atas 100Baht/RM10. Di kaunter,kita hanya perlu serahkan passport sebagai bukti berumur bawah 25 tahun. Bangga lah tu.hehehe. 

Ticket Prices- Photo: Kak Syahidah

Jim Thompson House merupakan10 tempat wajib di lawati di Bangkok Thailand. Siapakah Jim Thompson ?Beliau merupakan peniaga yang mempopularkan Thai Silk di mata dunia. Tetapi telah hilang di Cameron Highland, Malaysia sewaktu berusia 61tahun . Ada rumors mengatakan dia CIA, ada gak kata sebab kepercayaan orang Thailand sesiapa yang lahir pada tahun Kuda harus berhati-hati pada umur 61 tahun. Nak tahu lebih lanjut cik wikipedia sedia membantu anda.  Rumah Jim Thompson ni memang cantik kerana berunsur Thailand dan menghadap sungai. Beliau telah membeli beberapa rumah di sekitarnya untuk di jadikan 1 rumah yang besar.





 Jim Thompson House -Photo: Kak Syahidah

Sepanjang lawatan di Jim Thompson House kita akan di sediakan dengan Tourist Guide untuk menceritakan mengenai sejarah Jim Thompson House. Dalam group tourist , kami je Malaysia yang lain semua mat salleh. Mat Salleh yang tak pernah tahu sejarah Jim Thompson House bersemangat tengok tembikar dalam rumah tu. Kita orang pula rasa , Asia tetap asia jadi budaya mereka dengan kita sama sahaja. Jadi bila tengok tembikar rasanya, tembikar tu pun ada dekat Jonker Street di Melaka. Apa-apa pun tak rugi bila datang ke sini. Sekurang-kurangnya , kita dah pergi ke 10 tempat wajib di lawati di Bangkok Thailand. hehehe.

Kak Syahidah with Tourist Guide Photo- Kak Syahidah

The only picture four of us 

To be continued.

Comments

  1. heyo time traveler's girl hehe

    ReplyDelete
  2. salam...
    just red ur journey....
    nk tanya ni...ap yg boleh dibeli ye dibangkok?? souvenir utk kawan2...yg murah dan berbaloi...

    ReplyDelete
  3. @Adib Zakaria kalau souvenier banyak je boleh beli coz tak mahal sangat kat sana..kat chatuchak.. lagi murah.. tgk part 4/5/6

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts