Bandar Warisan Dunia (World Heritage) , Melaka

Aku memang suka pergi tempat bersejarah, terutama sekali Melaka. Dari kecil lagi , kalau ke Melaka ni aku rasa mcm di alam lain. eh? bukan zaman silam. kuat berangan sangat. Kembali semula  kepada topic asal kita. Bandar Warisan Dunia (World Heritage), Melaka.

Melaka and George Town, historic cities of the Straits of Malacca have developed over 500 years of trading and cultural exchanges between East and West in the Straits of Malacca. The influences of Asia and Europe have endowed the towns with a specific multicultural heritage that is both tangible and intangible. With its government buildings, churches, squares and fortifications, Melaka demonstrates the early stages of this history originating in the 15th-century Malay sultanate and the Portuguese and Dutch periods beginning in the early 16th century. Featuring residential and commercial buildings, George Town represents the British era from the end of the 18th century. The two towns constitute a unique architectural and cultural townscape without parallel anywhere in East and Southeast Asia.
Source: Unesco

Kalau balik kampung Johor, patutnya boleh sahaja singgah di Melaka. Tapi bapa aku jenis tak suka berhenti, dia kata lambat sampai.  Aku cuba ingat semula ,aku hanya ke Melaka bila kena bawa tourist sahaja .sadis kan?. Tak Percaya??

  1. 2009:  Bawa Jeffry dari Indonesia berjalan-jalan di Melaka lepas wedding pakcu aku. Dimana dia menjadi pengapit secara tiba-tiba. entah..Sekarang dia pun dah jadi doctor, lama tak contact mamat ni. Motif aku cerita? hahaa
  2. 2010: Temankan along dgn boss dia bawa Mamat dari India yang bekerja di Malaysia sekejap. Nama dia aku lupa. Tapi tidak berbau busuk serta handsome macam hero hindustan. Dia ni software engineer, siap cerita Amir Khan tu lecture arts dekat university dia. Motif ada Amir Khan?
  3. 2012 : Bawa Pau dari Barcelona, Spain. Dia ni kira anak angkat kepada parents aku a.k.a abang angkat kami la. tapi aku dah anggap macam abang kandung. Memandangkan kami kurang berjalan dengan dia, dia buat Malaysia ni macam persinggahan untuk dia berjalan satu Asia. Jadi , sementara lalu Melaka bawa jelah mamat ni singgah ke Melaka
See.. sejak Melaka jadi Bandar Unesco ni , aku pergi dengan tourist sahaja.. hahaha. 

Apa yang kita boleh lakukan di Bandar Melaka dalam satu hari?!!

Bandar Melaka ni senang je, kau cari tempat parking dan jalan kaki untuk round .. Antara satu tempat yang aku tulis di bawah ni kita perlu jalan kaki sahaja. BTW, Masjid Tengkera sahaja kedudukan agak jauh sedikit . Jangan pelik,  aku tak tulis Menara Taming Sari sebab aku tak pernah naik. Jadi tak boleh buat review.h ahaha... 

Melaka River Cruise

Aku sarankan naik river cruise pada waktu malam sebab sejuk, dan juga pemandangan lebih cantik pada waktu malam. Tips untuk mengelak beratur panjang, datang bukan pada hari cuti sekolah dan cuti umum. Hujung minggu okay, tapi depends la dengan nasib. Aku cuma dapat naik waktu bawa Jeff je.

River Cruise Melaka 2009

Melaka River Cruise -2009

Kincir angin di Melaka- 2009

Kota A-Famosa

Masuk tahun 2012 baru aku mendaki A-Famosa, selama ni tak pernah. 2009 tak dapat daki sebab kami pergi waktu malam. 2010 along dengan boss dia tak mau. Akhirnya, datang mamat dari Spain baru lah aku dapat daki A-Famosa. Walaupun ada terasa macam pelik, "apsal aku naik??" tapi setidak-tidaknya, dapat juga aku naik. hahaha . Tapi Pau kata, kat Spain lagi banyak. Kau datang la Spain, sampai Alhambra aku bawa. erk? Duit??


Its Near to A-Famosa . 2012

A-Famosa 2012
Photographer: Seth Akmal

Melawat kesemua museum di Bandar Melaka

Melaka memang banyak museum, kalau jalan kaki lebih dari 5 museum. Sampai SETEM pun ada gak museum. Tapi,aku suggest pergi dua museum ni: Museum Flor De Lamar dan Museum Istana Melaka.  Kedua-dua museum mempunyai sejarahnya yang tersendiri.Selain kita dapat menghargai sejarah, dapat menambahkan ilmu. Skema ayat aku. Kalau nak dapat harga murah, sila gunakan student card bagi dapat diskaun . Walaupun, sikit kira diskaun juga le.. hahaha.

Istana Melaka 2010

Kapal Flor De Lamar 2009

Menyusuri bangunan Belanda dan Rumah Kedai zaman dahulu

Aku ni memang jenis suka dengan benda klasik.waa.. tu suka tempat klasik macam bangunan Belanda. Sekadar jalan-jalan ambil gambar memang best.


Deretan Kedai ketika jajahan Belanda -2010


Jonker Street

Kalau anda penggemar barang antik, sepanjang Jonker Street banyak kedai antik menjual barang antik. Kalau suruh ambil gambar boleh la, beli memang bukan aku orangnya.. huhu
Jonker Street- 2010

Masjid Tengkera
Last but not least, jangan lupa datang ke Masjid Tengkera. Sejak aku berjalan ke Cambodia,melihat betapa kuatnya mereka mempertahankan agama ketika zaman pol pot. Membuatkan aku sedar betapa kuatnya nenek moyang kita mempertahankan agama Islam pada zaman penjajahan Portugal dan Spain. 

Mungkin mereka semua kuat iman tu agama islam masih dapat dipertahankan. Kalau tak, aku tak tahu la kebanyakkan kita masih beragama islam atau tidak.


Masjid Tengkera 2012
Photographer: Seth Akmal
Masjid Tengkera 2012
Photographer: Seth Akmal
Note: Combination Picture 2009,2010,2012. Aku sebenarnya nak focus 2012 je. Tapi nanti korang kata. Ni je kau pergi? Tak seronok langsung.wahah.
Gambar mamat hero hindustan tu tak ada la pula.. sorry yer :P

Comments

  1. at last, a place that I familiar with. Or should I say tanah tnumpah nya darah ku? hehe. Been staying in Melaka since like forever and I love it. No place like Melaka. hehe. Tapi once da pergi sume tmpat tumpuan, mesti tak rasa nak datang lagi kan?

    Hehe.

    ReplyDelete
  2. Hahah.. yeah at last .. aku tulis pasal tempat tumpah darah cici.. Sebenarnya, mmg pun.. mungkin kita dah pernah pergi rasa x perlu pergi lagi.. tp kalau pihak melaka cube pelbagaikan .. aku rasa org akan pergi lagi.. :D

    Ngee..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts