Kaki terbakar

Kisah nyer. Aku nak goreng telur.. Di pendekkan cerita, ada kain atas periuk sebelah tempat aku goreng.. Aku dah angkat kain tu.. tp tak pula perasan kain tu dah kena api.. Then dah terbakar sket..
Apa lagi aku cepat2 angkat nak letak kat sink, bg memadam api.. Tetiba ada secebis kain yang dah terbakar jatuh ke kaki aku.. Pergh.. Cepat2 la tarik kain yg dah terbakar tu dari kaki aku yg kena di ibu jari kaki belah kanan.. Time tarik tu.. (ok.. agak ngeri di sini.. kalau anda bayangkan) dia tertarik sket dgn kulit kaki aku..
Entah mana datang kebal hang tuah.. Sampai aku tak nagis.. Dah 2 min bru aku bgthu aku kena.. Adik aku dah cuak2 tengok kaki aku..

Baru letak minyak gamat lepas kena.

Waktu kena tu, aku sempat terpikir..Ya Allah azab api neraka lagi dashat.. SubahanAllah.. jauhkan lah aku dari kena azab api neraka.. Amin..Setakat nie.. pakai minyak gamat.. Ada gak dapat banyak tips dapat dari rakan2 aku..

Tips apabila melecur, terkena api atau minyak panas...

  1. 5min pertama kenakan air kat tempat yg melecur.. Tapi aku rasa kalau kes aku.. xleh dah kena air coz sakit oooo.. Lebih sesuai utk yg kena minyak dgn melecur jer lah kot.
  2. Kalau kena air panas, letak colgate dkt tempat yg kena air panas.
  3. Pakai gel gamat, benda2 yg seangkatan dengan gamat.. Baik utk kulit yg luka.
  4. Special dr cikgu Normasmizah , pokok mas chotek mempunyai 1000 kegunaan.
    ".getah dia mmg elok sgt utk kes2 melecur, melecet, terkena pisau, paku n yg seangkatan... titikkan getah dr daun @ btg pokok 2 kat tmpt luka, insyaallah klau bdarah terus berenti n klau melecur x mengelembung n x meninggalkan kesan... ari 2 anak teacher kene kudis blk kg letak kat sume kudis 2 ari terus kering nntanggal... pas 2 terus la teacher wat stok pokok 2 kat umh.. dlm pasu je..."

Sekarang nie, pakai selipar jer lah kerja aku.. Hehehe.. Nsb baik kat kaki, bukan dkt muka. Kalau tidak, kena tahan wad, buat plastic surgery.. Huhuhu..
Alhamdulillah , pakai socks yer pengajaran nyer.. Nina.. hehe

Comments

Popular Posts