Kon'nichiwa Osaka Museum Of Housing and Living, Japan - Backpacking Day1

Assalamualaikum...

Sebenarnya previous post tu lebih kepada mencari mood.. wahhaa. sebab tengah nak ingat balik aku punya perjalanan trip di Japan.. Trip tak lama kalau tolak waktu pergi dan balik kami cuma ada 6 hari je untuk spent time di Japan.. Kami bertolak pada 30 April 2014 dan pulang pada 6 May 2014 , tapi banyak tempat kami singgah macam dekat Korea..

Fyi kami naik MAS dan flight kami menuju ke Osaka sebab anak tante belajar di Osaka.  Alhamdulilla hperjalanan ke Osaka smooth, siap dilayan berlebihan dari Abang Koki kerana kami je malaysian dalam flight tu..Yer steward tu nama dia Koki, aku kurang pasti sama ada nama sebenar atau samaran..Tapi aku harap dia baik-baik sahaja sekarang. .. Actually, kalau korang notice hari yang aku pergi ke Japan ni dah nak masuk 2 bulan kejadian MH370. Jadi kami dapat rasa feeling sedih tu.. Now dah almost one year plus kehilangan MH30. Still hope for the best!

Macam biasa kalau dah naik MAS, mesti la peluang merasa pelbagai makanan dan layanan kelas A padahal duduk economy je.. Aku tak kisah sangat sebab dah biasa naik Air Asia.. Janji sampai dengan selamat. .. amin.. . haha. Kami tiba di Osaka awal pagi 7.15am waktu Japan, 1 May 2014. Hehehe. Menyambut hari buruh yang pertama di Osaka, Japan.

Jadi plan hari pertama tak banyak kami ke rumah Zaki dan berjalan sekitar Osaka.. Malam tu terus naik bus dan menuju ke Tokyo.. wahaha.. gila tak? Kami memang suka buat aktiviti macam ni..

Dari Kansai Airport plan kami singgah sebentar rumah Zaki , pack-pack barang sikit untuk ke Tokyo dan berjalan-jalan di sekitar Osaka. Seriously aku lupa rumah Zaki ni area mana... Kami ikut je dia berjalan dari train station ke rumah.. Itupun almost 1km lebih... Tapi tak mengapa lepas rehat kejap kami ke Osaka Museum of Housing and Living!

Cara ke Osaka Museum of Housing and Living

Transportation :Lines at Tenjinbashisuji Roku(6)-chome Station exit No.3
Open : 10am to 5pm
Address: 〒530-0041 8F 6-4-20 Tenjimbashi,Kita-ku,OsakaCity / 6-4-20 Tenjimbashi, Kita-ku | 8FOsaka 530-0041Osaka Prefecture
Admission Fee: Entrance – 600 yen , Kimono – 200 yen

Nak makan tapi tak berani , market near by Osaka Museum of House and Living
Osaka Japan |misznina17
Photograph by Om Mawardi

Kami berhenti di Station Temma sebab ikut Osaka Loop Line dan berjalan straight sahaja di sepanjang Jalan macam Petaling Street tu.. Tapi nak dekat sila naik dan berhenti di Tenjinbashisuji Roku(6)-chome Station exit No.3 .. zoom peta diatas, anda akan nampak Station tersebut berhadapan dengan museum.

Bear in mind, anda bukan terus nampak museum tu macam museum Melaka ke apa.. Museum ni terletak dalam bangunan yang biasa.. Cuma ada sign board bagitahu tingkat 8F. Dah sampai nanti baru la kita boleh nampak Senibina bagunan berdasarkan zaman Edo. Kenapa pergi sini? Sebab boleh cuba baju Kimono dengan harga yang murah iaitu 200Yen sahaja! Kalau dekat tempat lain memang lah mahal kena pejam mata bayar..

The Osaka Museum of Housing and Living is a remarkable facility located in the northeastern part of the Kita Area. The museum has re-created buildings and streets that show what life was like in Osaka in the past. A model of the entire city during the Edo Period, the only one of its kind in Japan, is housed in the building. Visitors can learn all about Osaka's development, experiencing via interactive exhibits the different ways of life in the city during different periods of its history.

Sampai sini terus mencuba Kimono dengan membayar pada payment machine dan tunggu sekejap bila Oba-chan (aunty) yang ada disitu panggil baru boleh pilih kimono mana kita nak.. The good thing is , Oba-chan yang tolong pakaikan kita Kimono ni pandai pula matching dengan tudung.. hehehe.. Mungkin dah ramai orang Malaysia dia tolong pakaikan jadi layan la gambar kami di bawah ni.. Sambil menghayati dan merasai kehidupan orang Jepun pada zaman Edo.
Osaka Japan |misznina17
Photograph by Om Mawardi

Banyak sebenarnya gambar boleh ambil disini, macam macam gaya ada.. Tapi kalau suka tengok cerita Oshin atau Japan yang lama-lama.. Eloklah ke mari.. Boleh berangan macam puteri japan. ahaks!

Korang yang pernah baca trip aku ke Korea pun tahu dah sampai Busan kami boleh pergi terus  ke Seoul, naik Mungunghwa Train.Nak baca pengembaraan kami dalam Mugunghwa Train..  Boleh baca to this "entry" and boleh refer to this "entry" untuk itinerary dan aktiviti yang boleh dilakukan di Busan dan Seoul, South Korea.. Anda cuma perlu click-click je link yang aku bagi. Then khatam lah betul-betul untuk trip anda ye :)

1. Replies
    1. terima kasih.. hehe.. memang angan2 nak pakai kimono dah tercapai.. hehe

2. Saya suka musium ni wpon x ramai org yg suka pergi..sewa kimono murah dan boleh berangan dalam suasana jepun dahulu kala...he...he....